Alternativ rock
Hør hvordan alternativ rock lyder her
alternativ rock baggrund
Den generelle konsensus er, at alternativ rock udviklede sig fra Post-Punk tilbage i de tidlige 80’ere, hvor R.E.M.s debutsingle “Radio Free Europe” fra 1981 typisk betragtes som de-facto udgangspunktet. Mange vil dog hævde, at post-punk i sig selv teknisk set var alternativ musik, hvor kunstnere som Wire, Talking Heads, The Cure, Joy Division, XTC og The B-52s generelt var enige om at være “alternative” i en eller anden forstand af udtrykket ( og hvis ikke det, anses de typisk for at have stor indflydelse på alternativ rock). Der er ingen faste eksplicitte forskelle mellem post-punk og tidlig alternativ musik; Et stort antal post-punk- og tidlige new wave-akter – inklusive næsten alle de ovennævnte bands – ville mere eksplicit adoptere alternativ rock, efterhånden som 80’erne gik videre, hvilket yderligere mudrede skelnen, og post-punk-musik ville danne rygraden i den tidlige tid. alternative radioafspilningslister.
Nogle førstegenerations punkbands som X (US Band) og Siouxsie and the Banshees ville også udvikle deres lyde mod alternativ musik i løbet af 1980’erne. Meget af den tidlige alternative scene i USA udviklede sig fra lokale hardcore-punk scener, da bands begyndte at tilføje melodi, popsang struktur, sofistikerede tekster og mere gennemført musikalitet til deres lyd. Bogen Our Band Could Be Your Life fra 2001 af Michael Azerrad betragtes som en væsentlig del af den tidlige historie af alternativ rock i USA bortset fra R.E.M., og fokuserer især på, hvordan alternativet udviklede sig fra punken.
Rødder
Alternativ rock kan dog spore sine rødder langt forbi punken, og de to genrer deler mange af de samme påvirkninger. The Velvet Underground, bliver set i bakspejlet ofte anset for at være det første alternative rockband, og de går før punken selv med et årti. Der var andre kunstnere som Hasil Adkins, Captain Beefheart, Can, Robert Wyatt, The Shaggs, Scott Walker, Tom Waits og King Crimson, der sparkede rundt i slutningen af 60’erne og begyndelsen af 70’erne og lavede ting, der ville have heddet ” alternativ”, hvis de debuterede med den slags lyd under eller umiddelbart før de tidlige 80’ere. Der var også adskillige kunstnere, såsom David Bowie, Frank Zappa, The Fugs, The Stooges, Roxy Music, Patti Smith, Sparks, Television, Tom Petty, Pink Floyd og endda The Beatles, som selv om de ikke rigtig var alternative handlinger i generelt, optaget materiale, der ville fungere som vigtige byggesten til, hvad der ville blive alternativt i fremtiden.
Grupper
R.E.M., the Cure og Depeche Mode blev tre af de største navne inden for rockmusik i 1989 uden at nogen af dem gik på kompromis med deres alternative etos; R.E.M. selv underskrevet til Warner (Bros.) Records i 1988 på betingelse af, at de får total kunstnerisk og kreativ kontrol over deres musik… og det store label gik med (hvilket sigende var den eneste grund til, at R.E.M. skrev under på dem i stedet for på dem andre mærker, der tilbyder meget mere lukrative tilbud). De to andre store bands blev allerede distribueret af andre Warner-datterselskaber i USA, med Cure på Elektra Records og Depeche Mode på Sire Records. Af de store labels lod Warner til at investere mest i alternativ musik det årti, som på trods af deres berygtede pegepinde på alle andre områder (som allerede var blevet genstand for hån blandt folk som Devo, Prince og Frank Zappa, som gentagne gange havde slået hovedet med Warner-chefer i fortiden på grund af mere kommercielt risikable bestræbelser som et kontrakt-rushende firdobbelt-album), havde pladeselskabet stadig et ry for at være villige til at tage risici på mindre kommercielle handlinger og var stadig opsatte på at demonstrere det.
Undergenrer
Alternativ rock var også et meget forskelligartet felt på dette tidspunkt, der genforenede en masse undergenrer under samme paraply, som Alternativt Country, Alternativ Dance, Alternativ Hip Hop, Alternativ Metal, Christian Alternativ Rock, Cowpunk, Dream Pop, Folk Punk, Funk Rock , Goth Rock, Grunge, Industrial, Jangle Pop, New Wave, No Wave, Noise Pop, Noise Rock, Post-Punk, Post-Rock, Power Pop, Shoegazing, Slowcore, Sophisti-Pop og Synth-Pop.
Alternativ rock forblev populær gennem 1990’erne og ind i 2000’erne. Selvom labels aldrig fandt en anden Nirvana, fortsatte flere kunstnere, der var blevet signet til majors i deres kølvand, som Weezer, Beck, The Smashing Pumpkins og Green Day, med at have lange, succesrige og indflydelsesrige karrierer i deres egen ret. Nirvana-trommeslageren Dave Grohls næste band, Foo Fighters, overtog stort set Nirvanas kappe som det største alternative band i slutningen af 1990’erne. Alternative tilstødende grupper som Smash Mouth, Sugar Ray og Barenaked Ladies oplevede alle stor pop radio succes i slutningen af 90’erne med et mere poppige bud på genren. Post-Grunge, en mere kommerciel version af Seattle-lyden, vandt også frem i slutningen af 90’erne gennem succesen med bands som Collective Soul, Live, Bush og Silverchair. I modsætning til tidligere populære rock bevægelser som hård rock og hårdmetal, havde 90’ernes alternative mange kvindelige kunstnere, der var blandt genrens mest populære handlinger. Disse omfattede kvindelige bands som Veruca Salt, Belly, Sleater-Kinney, Hole, Garbage og No Doubt, såvel som singer-songwriters som PJ Harvey, Sinéad O’Connor, Tori Amos, Liz Phair, Björk, Sarah McLachlan, og især Alanis Morissette.
Læs mere her
Tjek hovedsiden