Muzak
Hør muzak her
Muzak genre
Selvom genren længe har været forbundet med instrumentalnumre, havde opfinderen og grundlæggeren af virksomheden altid tænkt sig at skabe baggrundsmusik, der forbedrede stemningen hos kunder og ansatte i detail- og kontormiljøer. I dag er det originale Muzak-firma, der ejes af Mood, en lyd tjeneste, der købte det i 2011, nu kun en moderne mulighed for at levere baggrundsmusik til forretningsmiljøer. Selvom virksomhedens historie er lang og imponerende, er konceptet om, at musik påvirker psykologien, universelt, og det er i det sidste årti blevet taget op af et par moderne musiktjenester.
1920erne
Genren som den kablede trådløse metode til at føre musik ind i rummet dukkede først op i 1920’erne som et musik-“værktøj” på abonnenternes elregninger. Ideen til Muzak-sange blev skabt i New York i 1922 af George Owen Squier og opstod først, da Squier puslede med teknologi og forskellige transmissionsformer som generalmajor i den amerikanske hær. Det førte til, at han skabte en trådløs musiktransmissionstjeneste, der forsynede abonnenter med deres egen grammofon, der var i stand til at opfange musik, som han specifikt sendte til deres frekvens. Da Squiers grammofonteknologi modnedes, var hjemme radioer imidlertid blevet billige og udbredte, hvilket gjorde det bedre for kunderne at lytte til gratis udsendelser af musik, nyheder og lyddramaer.
I 1934, efter et par år med at kalde sin tjeneste Wired Radio, navngav Squier officielt sit firma Muzak. Det nye navn var til dels et spil på Kodak, datidens populære film- og kameraselskab. Efter en omorganisering fokuserede virksomheden på kommercielle kunder, såsom kontorer, restauranter og butikslokaler. Firmaet sendte sine første udsendelser til kunder i 1936, og året efter blev virksomheden købt af Warner Brothers, som så solgte firmaet efter Anden Verdenskrig.
1940erne
I løbet af 1940’erne ønskede virksomheder ikke kun, at deres medarbejdere skulle være mere produktive, men håbede også at se deres kunder bruge flere penge i butikken. Derfor blev denne idé om, at musik kunne påvirke en shoppers humør eller endda få dem til at føle sig glade, blive hængende i butikken og til sidst købe flere varer, fordi de havde det godt, en kernedel af Muzaks identitet. I begyndelsen af 1940’erne begyndte Muzaks team at fokusere mere på musikkens psykologi i kommercielle rum end på den teknologi, der fik den dertil. Dette førte til, at virksomheden patenterede udtrykket “stimulus progression”, en tilgang til musikprogrammering designet til at gøre kontormedarbejdere mere produktive. Strategien var at få instrumentalmusik til at stige i hastighed og intensitet i 15-minutters intervaller, fra let at lytte til lidt mere intens.
Da Muzak tilbyder de mest beroligende og pålidelige instrumentelle muligheder, der var til rådighed på det tidspunkt, vendte mange virksomheder sig til det psykologi-drevne brand, der uløseligt knyttede mærkenavnet til baggrundsmusik til små rum. Faktisk, mens virksomhedens musik er blevet spillet i tusindvis af omgivelser over hele verden i årtier, er mærkenavnets stærke tilknytning til elevatormusik måske det mest åbenlyse signal om dets succes i virksomheder. Elevator eller hold Muzak-musikken var designet til at berolige folk, der blev nervøse i elevatorer, og efterhånden som der blev tilføjet flere elevatorer til større stormagasiner, kunne musiktjenesten sætte sit præg i detail- og kontorlokaler.
1990’erne
En stor ideologisk konkurrent opstod i 1990’erne. Et Seattle-baseret firma ved navn Yesco begyndte at skabe kuraterede afspilningslister med toppopsange med tekster, der var tænkt som forgrundsmusik, et bevidst stød til Muzaks gennemgående baggrundsmusik.
Mens virksomhedens upopularitet havde været stigende siden 1960’erne, tilbød Muzak et specifikt sæt lyde, som virksomheder kunne stole på. Landskabet begyndte at ændre sig med Yesco – ikke kun fordi deres filosofi var anderledes, men fordi virksomheden brugte berømte sange eller genrespecifik musik som grunge, pop, rap og country.
For at konkurrere med de kuraterede afspilningslister og licenser leveret af Yesco, reorganiserede Muzak sig igen, denne gang oprettede teams af “lydarkitekter”, der skabte “atmosfæriske” for erhvervskunder.
Læs mere her
Se hovedsiden