New wave
Hør hvordan new wave lyder her
Udtrykket “New wave” er i høj grad forbundet med musikkritikere, ikke musikerne selv.
Den dukkede første gang op i musikanmeldelser for The Velvet Underground og New York dukkede i begyndelsen af 1970’erne.
Og det er det, New wave bands fra det årti var stort set drevet af guitarer og havde stor indflydelse fra rockere som David Bowie og Lou Reed.
lær nemt at spille på klaver
Baggrund
Musikken new wave opstod som en mere pop-orienteret genre med opkomsten af musik, punk rock, hård rock og heavy metal i 1970’erne. New wave var meget populær i USA og Storbritannien fra slutningen af 1970’erne til slutningen af 1980’erne, selvom nogle new wave-bands nød verdensomspændende popularitet, og nogle bevarede en stærk fanskare ind i det XNUMXst århundrede.
Denne nye bølge var en af de mest fremtrædende former for popmusik i de tidlige år af MTV, som var med til at øge dens popularitet hos den brede offentlighed.
Selvom de fleste new wave bands blev populære efter den indledende bølge af popularitet af punkrocken, blev flere new wave bands populære i løbet af samme tid.
Forskellige bands, der spillede musik punkrock i midten af 1970’erne, ville inkorporere pop elementer i deres musik og blive omklassificeret som new wave-bands med Blondie, Go-Go’s og Pretenders som tre bemærkelsesværdige eksempler. Mens mange af de tidlige new wave-bands havde deres rødder i punkrocken, var dette mindre almindeligt i begyndelsen af 1980’erne.
I modsætning til bands punk og heavy metal, blev bandets new wave stærkt støttet af store pladeselskaber, og mange kunstnere ville fortsætte med at opnå meget større popularitet.
Adskillige new wave-singler kom også på Dance Club Songs-diagrammet på Billboard i hele USA, mens sangene fik yderligere eksponering i natklubber.
De to epicentre for musik new wave i slutningen af 1970’erne var New York og London, scene-hjemmerockpub samt Elvis Costello, Nick Lowe, The Pretenders og The Psychedelic Furs. På den anden side, i byen New York, var natklubben CBGB var vært for utallige shows Blondie og Talking Heads. Andre nye bølgecentre omfattede Athen, Georgia (hjemsted for B-52), Boston (hvor de stammer fra The Cars), Los Angeles (hvor de blev dannet The Knack og Oingo Boingo) og det nordøstlige Ohio (I must’s fødested).
Denne genre var stærkt påvirket af synthesizere: I 1980’erne blev brugen af synthesizere udbredt. Da post-punk-bandet Joy Division, opløst efter sangerens død Ian Curtis, reformerede de resterende medlemmer som NewOrder, en new wave-gruppe, der bragte keyboards og en power-pop-sensibilitet til Joy Divisions ånd. Han synth-pop påvirkede mange andre new wave acts fra 1980’erne, herunder The Human League, A Flock of Seagulls, Tears for Fears, Soft Cell, Simple Minds, Duran Duran, Depeche Mode, Joe Jackson, ABC, Culture Club, Gary Numan . Selv rockere som The Cure inkorporerede synthesizere i deres lyd, hvilket hjalp med at skabe en samlet æstetik på tværs af de fleste powerpop fra 80’erne.
Stilarter
New wave musik omfatter mange stilarter fra 1970’erne og 1980’erne, men flere karakteristika har en tendens til at forene bevægelsen, for eksempel reduktionen af blues indflydelse. Og det er, at i modsætning til den fremherskende rockmusik fra 1970’erne, trækker musikkens new wave ikke meget på blues traditionen.
I de tidlige dage af den nye bølge blev udtrykket brugt i flæng med fra punk. Mens der senere var en klar skelnen mellem punkere som The Sex Pistols og new waves som Talking Heads, er de to stilarter forenet af intens energi og tekster, der kan skriges og synges med på.
Den rytmiske eksperimentering var unik, da new wave-kunstnere viser forskellige tilgange til deres rytmesektioner. Men mange grupper på det tidspunkt, inklusive Devo, Talking Heads, The Police, Adam and the Ants, Bow Wow Wow og Duran Duran, nærmede sig ambitiøst rytmen. Mange af disse grupper brugte jævnligt rytmiske ideer fra Jamaica, Cuba og Vestafrika.
Den stigende brug af tastaturer var afgørende, da den nye bølge udviklede sig i begyndelsen af 80’erne, blev elektroniske tastaturer fremtrædende. Nogle new wave-grupper forblev altid guitar fokuseret, som The Cars, Talking Heads og The Police. Andre, som Depeche Mode, Gary Numan og Human League, hævede tangenterne til hovedinstrumentet.
New order
Rejste sig fra asken af den legendariske britiske enhed i post-punk Joy Division, New Order sejrede over tragedien for at fremstå som et af de mest roste bands i 1980’erne.
Gruppens banebrydende fusion af new wave-æstetik og dansemusik omfavnede de elektroniske teksturer og disco-beats fra den underjordiske klubkultur mange år før deres samtidige, slog med succes bro over kløften mellem de to verdener og skabte et mærke, der var karakteristisk refleksiv og skrå synth-pop, der appellerede lige så meget. til sind, krop og sjæl.
Gennem årene har de i høj grad påvirket musikere fra techno, rock og pop, inklusive Moby, og blev også påvirket af folk som David Bowie og Neu! De har også påvirket elektro, freestyle og house.
Blondie
Blondie er en amerikansk rockgruppe, der er kendt for at inkorporere forskellige påvirkninger, herunder avantgarde, reggae og hip-hop, i den nye bølgesound fra 1970’erne og 1980’erne.
Blondie blev dannet i 1974 af vokalisten Debbie Harry og guitaristen Chris Stein. Parret, også mangeårige romantiske partnere, rekrutterede trommeslageren clem burke, bassisten Gary Valentine og keyboardspilleren Jimmy Destri.
Senere medlemmer omfattede bassist Nigel Harrison og guitaristen Frank Infant.
Gruppens image var altid defineret af den blegeblonde Harrys streetwise, streetwise vokale levering og seksuelt ladede offentlige persona.
Police
The Police voksede ud af de falmende gløder af britisk punk, men definerede dem næppe.
Uddannet i progressiv og jazz fusion, var i vid udstrækning baseret på rock’n’roll, el-pop og reggae klassisk britisk.
Fem bedst sælgende albums, et væld af hits og aggressive turné, inklusive stop i lande, der ofte overses af vestlige popmusikere, tilsammen gjorde The Police til det mest populære band i verden i begyndelsen af 1980’erne.
Tjek hovedsiden
Læs mere her