Bossanova 

Hør hvordan bossanova lyder her 

Baggrund for bossanova

Bossanova blev populær internationalt i 1960’erne og blev forbundet med brasilianske kunstnere som Antônio Carlos Jobim, João Gilberto og Vinicius de Moraes. Kendte bossanova-sange inkluderer “The Girl from Ipanema”, “Desafinado” og “Chega de Saudade”. Disse sange og kunstnerne, der er forbundet med Bossanova, har haft en betydelig indflydelse på musikverdenen og har bidraget til at udbrede den brasilianske musikalske arv globalt.

Selvom bossanova i dag ikke er lige så dominerende som tidligere, er den fortsat en vigtig del af den brasilianske musik kultur og nyder popularitet blandt musikere verden over, der værdsætter dens elegante og afslappede lyd.

Påvirkninger

Bossa nova er en musikalsk undergenre afledt af samba med stærke amerikanske jazz påvirkninger. Samba er en brasiliansk musikgenre og dansestil, med sine rødder i Afrika (via den vestafrikanske slavehandel) og dens religiøse traditioner, især i Angola og Congo. ” refererede til en ny måde at synge og spille samba på, men efterhånden blev det en af de vigtigste bevægelser i det, der i Brasilien er kendt som MPB (Musica popular Brasil Eira, eller brasiliansk populærmusik).

Karakteristika

Bossanova er kendetegnet ved sin karakteristiske rytmiske struktur, der normalt inkluderer en langsom og let svajende taktart. Den kombinerer komplekse harmonier og melodiøse linjer med afro-brasilianske rytmer. Genren lægger også vægt på sofistikeret sang og tekstligt indhold.

Teksterne i Bossanova handler ofte om kærlighed, romantik, natur og hverdagsoplevelser. De er normalt skrevet på portugisisk, da Bossanova opstod i Brasilien, men der er også engelske versioner af nogle af de mest kendte bossanova-sange.

Bossa nova begyndte på de tropiske strande i Rio de Janeiro i slutningen af 1950’erne, da jazzen voksede i popularitet. Det var en ny blanding af samba og jazz skabt af Copacabana-guitarister, der sammen med studerende, kunstnere og musikere gik sammen for at skabe en “ny bølge.” 

Artister
Carlos Jobim

Det var en ungdommelig fejring af romantik, strandkultur og sanselig nydelse. Bossa novas forfædre tæller bl.a. Antônio Carlos Jobim (Tom Jobim), der var en begavet komponist, der også er velsignet med et klassisk godt udseende, og João Gilberto, en guitarist og sanger, der kom til Rio fra den fattigere Bahia-region. Omkring disse centrale figurer er en bredere bossa nova-familie. Tekstforfatter Vinícius de Moraes, jazzpianist Sérgio Mendes, komponist/guitarist Roberto Menescal og bossanovaens muse, Nara Leão, som ofte var vært for musikalske sammenkomster i sin lejlighed

Kendte bossanova-sange inkluderer “The Girl from Ipanema”, “Desafinado” og “Chega de Saudade”. Disse sange og kunstnerne, der er forbundet med Bossanova, har haft en betydelig indflydelse på musikverdenen og har bidraget til at udbrede den brasilianske musikalske arv globalt.

I starten var mange brasilianske lyttere kritiske over for den opfattede indflydelse fra amerikansk jazz på bossa nova, idet den blot betragtes som en efterligning af cool jazz. Antônio Carlos Jobim afviste denne analyse: “Jeg tror, at det, der påvirkede [nord]amerikansk musik, var [bossa nova]. Jeg modtog breve og telegrammer fra forskellige berømte komponister, der sagde, at “det havde været den største indflydelse på amerikansk musik i de sidste tredive år.” Bossa Nova toppede i begyndelsen af 1960’erne. I 1962 var der koncert i New Yorks Carnegie Hall, og bossa nova-dillen var ankommet. I 1964 indspillede amerikanske Stan Getz “The Girl from Ipanema” med João Gilberto og hans kone Astrud på vokal sammen med Tom Jobim, sangens medkomponist, på klaver. Albummet tilbragte halvfems uger på de amerikanske hitlister, og “The Girl from Ipanema” ville blive verdens næstmest spillede sang bag Beatles’ “Yesterday”

Stan Getz

En anden pioner inden for Bossa Nova er Stan Getz.

Stan Getz, ved navn Stanley Getz, (født 2. februar 1927, Philadelphia, Pa., USA – død 6. juni 1991, Malibu, Californien), amerikansk jazztenorsaxofonist, måske den bedst kendte musiker af jazzens “cool” skole,” bemærket for sin bløde, frodige tone.

Getz begyndte at studere saxofon som 13-årig og fik sin professionelle debut som 15-årig. Han spillede med bands af Jack Teagarden, Stan Kenton, Jimmy Dorsey og Benny Goodman, og han lavede nogle indspilninger under sit eget navn i 1946.

Getz’ gennembrud kom året efter, da han blev ansat til Woody Hermans Second Herd-orkester. Som medlem af en usædvanlig sax-sektion – tre tenorer og en baryton – var Getz en af Herman-bandets “Four Brothers”, som specialiserede sig i cool-tonet moderne jazz.

Noterede Getz-soloer under hans embedsperiode med Herman inkluderer hans tur på sangen “Four Brothers” (1947) og især hans berømte opførelse af “Early Autumn” (1948). Hans tone var fjerlet, vibratoløs og ren og viste indflydelsen fra hans idol, Lester Young. Inden for et par år ville Getz perfektionere sin egen lidt løsrevne stil, den kølige jazz, der er karakteristisk for vestkystens jazzbevægelse, hvor den åbenlyse emotionalitet blev holdt i skak.

I de næste par år ledede Getz kvartetter og kvintetter, der indeholdt sådanne opdagelser som pianisten Horace Silver, guitaristen Jimmy Raney og trombonisten Bob Brookmeyer. Getz var også fremtrædende med på guitaristen Johnny Smiths hitindspilning af “Moonlight in Vermont” i 1952.

Han arbejdede sporadisk med Stan Kenton i denne periode og deltog i flere af Norman Granz’ Jazz ved Philharmonic-koncerterne i Los Angeles.

Getz boede i Europa fra 1958 til begyndelsen af 1961. Han fortsatte med at lave velrespekterede indspilninger i denne tid sammen med andre amerikanske jazzudstationerede, herunder Oscar Pettiford og Kenny Clarke. Da han vendte tilbage til USA i 1961, gik Getz sammen med arrangøren Eddie Sauter for at indspille Focus, et album, som mange betragter som Getz’ mesterværk.

Han arbejdede sammen med guitaristen Charlie Byrd på albummet, der indledte bossa nova-æraen, Jazz Samba (1962), som inkluderede deres hitindspilning af “Desafinado”. Getz blev yderligere forbundet med bossa nova gennem hans efterfølgende arbejde med Gary McFarland, Luiz Bonfa og Laurindo Almeida.

Til albummet Getz/Gilberto (1963), som blev et af de bedst sælgende jazzalbums gennem tiderne, samarbejdede Getz med de legendariske brasilianske musikere João Gilberto og Antonio Carlos Jobim; for et nummer, “The Girl from Ipanema”, var Gilbertos kone, Astrud, som aldrig havde sunget professionelt, en tilføjelse i sidste øjeblik på vokal. Hendes noget naive, blasé levering passede til melodien og komplimenterede Getz’ saxspil perfekt, og indspilningen blev det største hit i Getz’ karriere, da den senere blev udgivet som single.

Selvom Getz derefter uundgåeligt var forbundet med bossa nova, vendte han sjældent tilbage til formen efter begyndelsen af 1960’erne. Han optrådte normalt med sine egne grupper, som indeholdt Gary Burtons vibrafon i stedet for det sædvanlige klaver.

Hans andet bemærkede arbejde i denne periode omfattede samarbejder med pianisterne Bill Evans og Chick Corea. Getz inkorporerede rockrytmer og instrumentering på mange af sine indspilninger i slutningen af 1960’erne og gennem 1970’erne.

Han dykkede også med fusion i slutningen af 1970’erne og irriterede mange mangeårige fans ved at bruge en digital ekkoeffekt på sin saxofon.

Til puristernes glæde vendte Getz tilbage til traditionel akustisk jazzinstrumentering i 1981 og blev med sådanne arrangementer i resten af sin karriere, som omfattede en tilknytning til Stanford University fra 1982 til hans død.

Selvom vestkystens jazz bevægelse havde kritikere, der foragtede, hvad de så som dens følelsesløse, akademiske tilgang, forblev Getz universelt æret blandt kritikere og andre musikere for sin lyd og sin melodiske kreativitet.

Som John Coltrane sagde om Getz’ stil: “Lad os se det i øjnene – vi ville alle lyde sådan, hvis vi kunne.”

Internationalt

I dag, selvom det ikke længere er den mest populære musikgenre i Brasilien, er Bossa Novas indflydelse er global. De typiske instrumenter, der høres i bossa nova-sange, er klassisk guitar, klaver, elektronisk orgel, akustisk bas og trommer. Ydermere er et nøgleelement i bossa nova noget, der normalt går ubemærket hen, og som ikke er almindeligt brugt i musik, hvilket er stilhed. Som Tom Jobim, en af bossa nova’s fædre, plejede at sige: “Musik er stilheden mellem tonerne.”

Hør bossanova rytmen på trommer: 

lær nemt at spille på klaver her 

Lær Samba og Bossa nova → 1 Nodeark | Musikonline 

bossa